100% EXPO #27

Over waar werkelijkheid eindigt en kunst begint, over de dichter onder de schilders, en over een sympathieke stoorzender.

Het nieuwe nummer van kunstmagazine 100% verscheen deze week vers van de pers in jullie brievenbus. Lees je liever digitaal? Onderaan vind je de online versie op ISSUU.

Elias Cafmeyer
Kunstenaar bij Kunsthal Extra City

Waar eindigt de werkelijkheid en waar begint kunst? Het werk van Elias Cafmeyer geeft geen antwoord, maar geeft wel een richting aan. Zijn video’s, sculpturen, maquettes en installaties zijn een humoristische rituele dans in het schemerige overgangsgebied tussen kunst en realiteit. Cafmeyer is met name geïnteresseerd in de realiteit van de publieke ruimte en mobiliteit, in hoe die worden vormgegeven en hoe ze zo de sociale dimensie beïnvloeden. Dit voorjaar presenteert hij op voorspraak van Ria Pacquée een installatie in Kunsthal Extra City. In zijn Unipark verbindt Cafmeyer de architectuur van een ondergrondse parkeergarage met die van een ruimte op de derde verdieping van de voormalige wasserij. En ja, dat is inclusief een echte auto.

Hommage aan Jan Cox in M HKA
Dichter onder de schilders

Jan Cox (1919-1980) is een veronachtzaamde schilder. Geheel ten onrechte, want zijn humanistisch geïnspireerd werk, dat getuigt van een grote kennis van de filosofie en de mythologie, biedt een aangrijpend en nog steeds actueel beeld van onze ‘condition humaine’: oorlog en vrede, passie en verlies, hoop en dood. Geschilderd met vaste hand, grote wijsheid en een sprankelend gevoel voor kleur. Het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen M HKA brengt een hommage aan Jan Cox. De kunstenaar werd honderd jaar geleden geboren. De bijzondere schenking van een veertigtal werken die Adriaan Raemdonck van De Zwarte Panter onlangs aan het museum deed, vormt de basis voor de expo.

Museumnacht Antwerpen en Mechelen
Na sluitingstijd en zonsondergang

Het is in de zomer dat de belofte van een mooie avond mensen massaal uit de woonkamer lokt: alles lijkt mogelijk, er staat vanalles te gebeuren. Eén keer per jaar vullen uitgelaten nieuwsgierigen bij valavond zachtjes de straten van Antwerpen en Mechelen, en de musea die ze verbinden. Tijdens Museumnacht Mechelen (21/06) en Museumnacht Antwerpen (03/08) gaan ze de zonsondergang tegemoet en laten ze zich verrassen door de tentoonstellingen, activiteiten en animatie waarmee de musea zich presenteren.

Troebel Neyntje
Spil van absurdisme

Idris Sevenans is een sympathieke stoorzender. Onder het motto ‘een onrealistisch initiatief’ zet hij sinds 2014 bizarre en bevreemdende dingen in de wereld. Alles wat hij bedenkt, zegt en doet, baadt in een zweem van absurdisme. Zo lanceerde hij onder andere Het Ongewenst Reclamebureau en is hij schijndirecteur van AARS, de Antwerp Artist Run School. Lange tijd vormde een projectruimte op de Paardenmarkt zijn uitvalsbasis. Zopas verhuisde hij naar een pand in de Grote Pieter Potstraat, op een steenworp van het stadhuis. Daar tref ik een hoofd vol gekke gedachten aan en daadkracht bij de vleet.

Karin Hanssen
Blikvangers in en spiegelpaleis

Wie het rijke oeuvre wil ontdekken van de Antwerpse kunstenares, schrijfster, onderzoekster in de kunsten en feministische activiste Karin Hanssen (Antwerpen, °1960), moet zich naar De Garage in Mechelen spoeden. De horizon van Hanssen strekt zich uit van de zeventiende-eeuwse barok tot de Amerikaanse suburbs uit de vorige eeuw. Sinds 1993 focust ze in haar werk op onder meer  tijdsdesoriëntatie, sociale semiotiek – de maatschappelijke betekenis van wat we als toeschouwer zien – en ‘de geleende blik’. Die thema’s spit ze uit via meerlagige snapshots van suburbaan huiselijk geluk en idyllische natuuruitstapjes, vaak met een unheimlich randje. Vanaf 2010 vestigde ze in drie reeksen ook haar blik op de representatie van de vrouw.

Laat een reactie achter