Eilanden van morele lamlendigheid

Featured Video Play Icon

Bagaar is een zwarte komedie, gebaseerd op de film Coup de Torchon (1981) van Bertrand Tavenier.

In de film wordt het verhaal verteld van een ontwrichte gemeenschap van witte kolonialisten in een Afrikaans land net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De film is dan weer gebaseerd op het boek Pop. 1280 van Jim Thompson.

De bewerking voor het situeert het verhaal in een niet zo verre toekomst. Op een eiland worden ‘vluchters’ samengebracht totdat een beslissing is genomen of ze naar het continent mogen of niet. Het continent houdt echter al jaren de grenzen stevig dicht. Hulpverleners en militairen zijn aan zichzelf overgelaten om de boel draaiende te houden. De samenleving zakt weg in morele lamlendigheid.

Regisseur Guy Cassiers: ‘Het thema hebben we geactualiseerd naar het vluchtelingenprobleem en de onhandig waarmee Europa daarbij lijkt om te springen. Vanuit dat thema focussen we vooral op de houding, de morele en politieke verantwoordelijkheid van een individu die op een eiland de vluchtelingen tegenhoudt.’ De voorstelling wordt een confrontatie tussen scenografische precisie en baldadige, rauwe speelsheid, tussen literaire ernst en schijnbare lichtvoetigheid.

Lucien, gespeeld door Koen De Graeve, vertegenwoordigt de wet op één van de 64 eilanden. ‘Het zijn heftige thema’s,’ vertelt De Graeve, ‘maar het gaat vooral om die mensen die zeer herkenbaar zijn en tegelijk veel verder gaan dan de sociale normen toelaten. De parabelachtige versie zorgt ervoor dat het thema breder wordt. Het schone en ontluisterende van dit verhaal zit in de absolute stompzinnigheid van sommige individuen, zonder hen te beoordelen omdat er een tekort is aan informatie en ze denken aan eigenbelang.’

27-28-29-30 maart in Mechelen
3 april in Turnhout
4-5-6 april in Mechelen
2-3-4-5 april in Antwerpen
16 mei in Heist-op-den-Berg
24 mei in Bornem

Toneelhuis.be & Arsenaallazarus.be

Laat een reactie achter