Adriaan Raemdonck over De Zwarte Panter en Fred Bervoets

Al 50 jaar bezielt Adriaan Raemdonck galerie De Zwarte Panter. Het monument van het Antwerpse culturele leven blijft daarbij altijd zijn enthousiaste, tezelfdertijd bescheiden zelf.

Ook tijdens een uitgebreid interview voor 100% : ‘Ik ben een jongen van den buiten. Mijn ouders wisten niet zo veel van kunst. Wat hadden ze ervan gehoord? Dat van Gogh zijn oor had afgesneden en nog zowat maffe dingen.’

Raemdonck van zijn kant zat met zijn hoofd hoog in de wolken en droomde van het kunstenaarschap. Hij verruilde het Vlaams-Brabantse dorp Pepingen voor het leven in de stad. Eerst Brussel, nadien Antwerpen. In 1966 spoelde hij als academiestudent aan in de Scheldestad. ‘Ik ben een laatkomer in de jaren zestig’, benadrukt hij. Hoewel de vernieuwing in Antwerpen dus al aan de gang was, vond de jongeman met de kunstenaarsdroom moeiteloos aansluiting bij gelijkgestemde zielen. Dat gebeurde onder meer in café De Muze, de verzamelplaats voor jongeren die vonden dat het anders moest.

Het atelier van Bervoets

In december 1968 – bijna vijftig jaar geleden dus – opende Raemdonck zijn eerste galerie in een bouwvallig hoekpand. Twee jaar later ruilde hij de ‘oude’ panter in voor De Zwarte Panter zoals we die vandaag kennen in de Hoogstraat. Kort tevoren had hij kennis gemaakt met Fred Bervoets. Hij herinnert zich de eerste ontmoeting als was het gisteren: ‘Ik gaf hem enkele tubes en vergezelde hem voor het eerst naar zijn atelier. We waren er nog niet goed en wel binnen of ... boem, paf ... Binnen de vijf minuten waren die verftubes op. Alles! [...] Dat was te knap. Toen is de bewondering en de vriendschap echt begonnen.’

In de traditie van de schilderkunst

Als Bervoets de wilde was in de jeugdige stal van Raemdonck, dan was Jan Cox de aristocraat.  Maar Raemdonck benadrukt de wederzijdse bewondering die desondanks tussen beide kunstenaars bestond. Tijdens het gesprek passeren nog talloze namen die vergroeid raakten met De Zwarte Panter, de revue.

Wat Wannes Van de Velde, Marcel Van Maele, Jan Van Riet, Hugo Claus en vele anderen verbond? Een heilig geloof in de schilderkunst. Want: ‘De Zwarte Panter was een pilootproject. Eigenlijk zaten wij volop in de traditie van de schilderkunst.’

Lees het volledige interview met Adriaan Raemdonck in 100% EXPO #22.
Fred Bervoets. Het atelier
Frederique van Rijn. Picturale partituren
Michel Buylen. Glow
Mugo. Victoriaanse portretten uit Heusden
Tot 22.04.2018
Galerie De Zwarte Panter
Hoogstraat 70-74, Antwerpen
www.dezwartepanter.be

Laat een reactie achter





Meer tips