De wereld van Dom Hans van der Laan

Maatverhoudingen en zintuiglijke beleving kenmerken de bouwstijl van de Nederlandse benedictijnermonnik Dom Hans van der Laan (1904-1991).

De expo ‘Een huis voor de geest’ toont onder meer originele tekeningen en maquettes. In de ruimte die deSingel en het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) aan de architect wijden, willen ze zowel theorie als praktijk in beeld brengen door naast maquettes en archiefstukken ook Abdij Roosenberg in Waasmunster terug op de kaart te zetten.

Dom Hans van der Laan onderging een groeiproces in het vinden van zijn fundamentele theorieën. Zijn vernieuwende en radicale architectuur kwam voort uit de keuze om in te treden als monnik.

Architect-monnik Van der Laan bouwde de abdij in 1975 voor de Mariazusters van Franciscus terwijl hij zijn bekendste traktaat, De Architectonische Ruimte, schreef. Abdij Roosenberg was als het ware een oefenveld voor zijn theorie van het plastisch getal. Hij werkte bij voorkeur met de verhoudingen drie vierde en een zevende, omdat deze volgens hem natuurlijk aanvoelen. De intuïtieve en zintuiglijke beleving van de ruimte ontstaat uit de maatverhoudingen, de ritmiek van de zuilen en ramen, het dik metselwerk van de muren en de speling van licht en schaduw. Deze menselijke architectuur was vernieuwend omdat ze inging tegen het gebruik van beton, glas en staal waar zijn tijdgenoten voor kozen. . Hij werkte er intuïtief met begrippen als ‘nabijheid’ en ‘superpositie’, als ruimtelijke gebaren voor verstilling en spiritualiteit enerzijds en intensiteit van ontmoeting anderzijds.

Curator Caroline wil met Een huis voor de geest de fundamenten en relevantie van Van der Laans theorie toelichten. Centraal staat het originele landschap van architectuurmodellen en meubels. Deze maquettes tonen stap voor stap de ontplooiing van het plastisch getal.

Naast originele tekeningen en maquettes, toont ‘Een huis voor de geest’ nieuwe analyses van academici en kunstenaars op Van der Laans lesmateriaal, meubels, vaatwerk, kledij en typografie. De werken van de Duitse fotografe Friederike Von Rauch, filmmaaakster Ingel Vaikla en geluidskunstenares Esther Venrooy zijn stille getuigen van een verblijf in de abdij.

Een huis voor de geest
Nog tot 14/01/2018
deSingel Internationale Kunstcampus
Desguinlei 25, Antwerpen
www.desingel.be

Laat een reactie achter





Meer tips